Bagdæmper

Substantiv Fælleskøn
Bøjning -en, -e, -ne
Udtale ['bɑwˌdεmbʌ]
Bagdæmper med fjeder og cylinder monteret på mountainbike.

En bagdæmper er en støddæmper, som typisk er monteret bagpå en mountainbike, og er en vigtig del af cyklens samlede affjedring. Dets hovedformål er at dæmpe virkningerne af ujævnheder på vejen, hvilket giver en mere jævn kørsel for rytteren. Bagdæmperen er placeret mellem rammen og baghjulet, og den består af en fjeder og en dæmper. Fjederen er med til at absorbere stød, mens dæmperen styrer den hastighed, hvormed støddæmperen hopper tilbage. For at kunne fungere korrekt skal bagdæmperen indstilles til at passe til rytterens vægt og kørestil, da den ellers kan det give problemer som f.eks. en “slap” kørsel eller en hoppende kørsel, der gør det sværere at styre cyklen.

Der findes flere forskellige typer bagdæmpere, og hver type har sine egne fordele og ulemper.

  • Luftstøddæmpere (”Air”) anses ofte for at være den bedste løsning for lette ryttere, da de er meget nemme at justere.
  • Spiraldæmpere (”Coil”) giver en mere ensartet ydelse, men de er tungere og vanskeligere at justere. Spiraldæmpere er den mest populære affjedring for downhill og freeride-ryttere, da de giver en meget blød kørsel, men samtidig er det også den tungeste dæmper. I sidste ende afhænger den optimale bagdæmper til dig af din individuelle kørestil, din vægt og præferencer.

Når du vælger en bagdæmper, er det vigtigt at overveje, hvad du bruger din cykel til. Hvis du f.eks. bruger din cykel til racerløb eller mountainbiking, kan en lettere og mere justerbar luftstøddæmper være den bedste løsning. Hvis du nyder lange ture i ujævnt terræn, vil en spiraldæmper sandsynligvis give en mere jævn kørsel med mindre påvirkning fra ujævnheder. Når det drejer sig om downhill-kørsel, foretrækker mange ryttere spiraldæmperen på grund af dens evne til at absorbere store stød.

Uanset din kørestil og hvilken form for cykling du praktiserer, er der en bagdæmper på markedet, som kan hjælpe dig med at få en behagelig cykeltur uanset terrænet. Det kan anbefales at søge råd hos andre ryttere, som har erfaring med netop den type bagdæmper, du er interesseret i at anvende. Husk at tage dig tid til at indstille din bagdæmper korrekt, så du kan få mest muligt ud af din tur.

Nyttig viden om bagdæmpere

Hvordan pumper man en bagdæmper?

En bagdæmper skal regelmæssigt pumpes på lige fod med dæk og forgaffel, så din MTB har en fungerende affjedring. Et korrekt lufttryk forlænger bagdæmperens levetid og gør din kørsel sikker og effektiv. Princippet for at pumpe din bagdæmper er præcis det samme som når du pumper luft i dækkene på din cykel. For at kunne pumpe din bagdæmper, skal du dog anskaffe en speciel pumpe – en såkaldt gaffelpumpe. I modsætning til din almindelige cykelpumpe, kan denne pumpetype holde et meget højt kammertryk på helt op til 400psi / 27bar eller mere. Gaffelpumper kommer ofte med et integreret manometer, så du kan opnå lige præcis det lufttryk, du ønsker.

Hvad skal lufttrykket være i en bagdæmper?

Der findes ikke et gyldent tal, der indikerer, hvad lufttrykket i din bagdæmper skal være. Det korrekte niveau afhænger af flere faktorer, som til sammen afgør, hvad der er et optimalt lufttryk for dig. Disse faktorer kan kort summeres op til vægt, kørestil, terræn og din cykels øvrige setup. Du får mest ud af din cykel, hvis du tager højde for disse individuelle faktorer og følger producentens forskrifter. Du kan ofte finde et vejledende interval for lufttryk påskrevet din cykel; typisk på forgaflen eller bagdæmperen.

Det er desuden vigtigt, at affjedringen er i balance, hvis du kører full suspension. Det giver sjældent en god køreoplevelse, hvis du f.eks. pumper din bagdæmper hårdt og samtidig kører med en blød forgaffel. Som udgangspunkt skal al affjedring gerne give en ensartet respons.

Hvad koster en ny bagdæmper?

Prisen for en ny bagdæmper af ordentlig kvalitet fra mærker som f.eks. Rockshox, X-fusion og Fox starter ved ca. 1000 kr. for de billigste modeller. Du skal dog regne med at slippe ca. det dobbelte, og som med alt andet cykelgrej, så er der nærmest ikke et øvre loft for, hvad en bagdæmper kan koste, hvis du bare vil have det bedste af det bedste. Det er dog sjældent nødvendigt at bruge mere end et par tusinde kroner på en ny bagdæmper, hvis du ikke kører professionelt.

Kan jeg selv vedligeholde min bagdæmper?

Du kan sagtens selv vælge at stå for vedligeholdelsen af din bagdæmper, hvis du har tiden og værktøjet til det. Som tommelfingerregel, anbefales det, at du servicerer din bagdæmper en gang om året eller efter ca. 200 timers kørsel. Det konkrete behov afhænger selvfølgelig af din kørestil og hvor mange tæsk du giver din cykel.

Udover en grundig inspektion af bagdæmperens forskellige dele, består vedligeholdelse typisk af smøring af bevægelige dele, udskiftning af o-ringe og pakninger, ny olie og kontrol og justering af lufttrykket. Hvis du ikke selv har mod på at give dig i kast med vedligeholdelsen, kan du i stedet vælge at få en professionel cykelsmed til at forestå et servicetjek på din bagdæmper. Mange tilbyder service til en fast pris i omegnen af 800-1000 kr. inkl. dele.