En bagbremse er en anordning, der bruges til at bremse eller standse cyklen ved at påføre hjulet friktion. Bagbremsen findes på de fleste cykler, og er en del af cyklens samlede bremsesystem som også typisk tæller en forbremse og en fodbremse afhængigt af cykeltypen.
Der findes grundlæggende tre typer cykelbremser: fælgbremser, skivebremser og rullebremser. Rullebremser er dog sjældent set på almindelige cykler. Skivebremser er mere almindelige på mountainbikes og landevejscykler, mens fælgbremser er mere almindelige på bycykler og BMX-cykler.
For at anvende cyklens bagbremse trykker rytteren på håndtaget, som er fastgjort til bremsekablet. Bremsekablet trækker derefter i bremsekaliberen, som presser bremseklodserne mod hjulet. Friktionen mellem bremseklodserne og hjulet bremser cyklen og vil til sidst bringe den til standsning.
Cyklens bagbremse er en vigtig sikkerhedsfunktion, og bør efterses regelmæssigt for at sikre, at de er i god stand. Kontrollér derfor din cykels bagbremse jævnligt for at sikre dig, at den fungerer korrekt. Hvis du bemærker problemer med dine bremser, f.eks. en knirkende lyd eller mindre bremsekraft end normalt, bør du tage din cykel med til en cykelmekaniker for at få den serviceret.
Et af de mest almindelige problemer med bagbremser på cykler er en knirkende lyd under bremsning. Dette kan skyldes snavs på bremseklodserne, som nemt kan renses af. For at rense dine bremseklodser skal du blot påføre noget sprit og bruge en klud til at tørre dem af, indtil de ser rene ud og føles rene. Du kan også bruge et let sandpapir til at fjerne hårdere snavs, f.eks. tørret mudder eller gamle bremseklodsrester. Alternativt kan du helt udskifte bremseklodserne, som er en billig reservedel.
Et andet almindeligt problem med bagbremser på cykler er nedsat bremseevne. Dette kan skyldes dårlig kabelspænding, som normalt kan afhjælpes ved at justere bremsekablet med en Unbraco-nøgle. Hvis dette ikke virker, skal du måske tage din cykel med til en cykelsmed, som kan løse problemet.
Nyttig viden om bagbremser
Lovgivningen i Danmark dikterer, at alle cykler solgt efter 1998 som minimum skal have to uafhængige bremser, hvis de skal bruges til cykling på offentlig vej. Bremserne skal placeres henholdsvis foran og bagpå cyklen. Det er dog fuldt lovligt at have en nav- eller fodbremse i stedet for den klassiske bagbremse, som normalvis betjenes via et håndtag på cykelstyret. Så hvis din cykel allerede er udstyret med en fodbremse, behøver du ikke en bagbremse.
For din egen sikkerheds (og dine medtrafikanters) skyld, kan det anbefales at have så mange bremseanordninger på cyklen, som du har plads til. da det giver dig mulighed for at bringe din cykel til standsning, hvis der opstår problemer med cyklens øvrige bremser – jo flere bremsemuligheder, jo større sikkerhed.
I modsætning til, hvad mange tror, bør bagbremsen faktisk sjældent bruges, hvis man har en forbremse til rådighed. Mange er bange for at ryge en tur over styret, når de klemmer på bremsegrebet til cyklens forreste bremse, men i virkeligheden er det udelukkende et spørgsmål om tilvænning hos dig som rytter. Forbremsen har omtrent dobbelt så stor bremseeffekt som bagbremsen, hvilket betyder, at du langt hurtigere kan bringe cyklen til standsning i situationer, hvor du har akut brug for at undgå sammenstød eller uheld. Det er med andre ord sikrere, at anvende forbremsen som cyklens primære bremseanordning.
Der er dog situationer, hvor det giver god mening at anvende bagbremsen:
- Ujævnt terræn. Når du cykler i ujævnt terræn med f.eks. mindre sten, huller og porøs belægning, kan der være chance for at cyklens forreste hjul ikke konstant er i kontakt med underlaget på grund af vægtfordelingen på cyklen. Du bør i disse situationer ty til bagbremsen for sikkert at sænke farten.
- Glat føre. Når vejen er våd eller glat, kan det let føre til, at forbremsen låser hele forhjulet, hvilket med stor sandsynlighed resulterer i, at du må en tur i asfalten. Udskridning kan selvfølgelig også sagtens ske ved brug af bagbremsen, men du vil have bedre kontrol over cyklen, hvis det skulle ske.
- Nedad bakke. Hvis du cykler ned af en stejl bakke og er ukendt på underlagets beskaffenhed og bid, vil din vægt naturligt være flyttet længere frem på cyklen. Når tyngdepunktet er langt fremme på cyklen, løber du en større risiko for styrt, når du bruger forbremsen.
Der kan være flere årsager til at bagbremsens funktion bliver forringet efter længere tids brug. Det afhænger dog først og fremmeste af din kørestil og den bremsetype, du har monteret på din cykel.
Hvis du oplever, at din bagbremse ikke bremser så godt som den burde, løber du en stor risiko for at komme galt afsted, når du befinder i trafikken. Du bør derfor få den efterset hurtigst muligt – enten ved selv at justere bremsen eller få en professionel cykelsmed til at gøre det for dig. Hvor besværligt det er, afhænger meget af, om du har en fælgbremse, rullebremse eller skivebremse monteret bag på din cykel. Hvis du har den klassiske fælgbremse, som stadig findes på langt de fleste cykler i dag, kan du selv justere din bagbremse uden for meget sved på panden. Det vil typisk dreje sig om en simpel udskiftning af nedslidte bremseklodser og justering af bremsekablet. Husk også at tjekke fælgens forfatning på baghjulet, da klodserne har brug for et godt greb for at fungere efter hensigten. Har du derimod skive- eller rullebremse på cyklen, bør du få en professionel til at justere bremsen, hvis du ikke selv har indsigt i bremsens opbygning.
I langt de fleste tilfælde vil det være muligt at udskifte din cykels eksisterende bagbremse med andre typer – f.eks. fra fælgbremse til skivebremse. Det er dog ikke altid det lader sig gøre, da cyklens stel og hjulnav skal have plads til montering af skivebremsen. Så tag et grundigt kig på din cykels opbygning inden du kaster dig ud i indkøb af en ny bagbremse – ellers risikerer du hurtigt, at det enten bliver en bekostelig opgradering eller at de nye reservedele ryger i skuffen i stedet for på cyklen.